ARCHIVES : NEWS 2003

 

12 Décembre 2003
Premier vol entièrement "Fly-By-Wire" pour le prototype PT3

Le PT3 a effectué son premier vol en configuration tout électrique FFBW sans secours mécanique le 12/12/2003. La durée du vol était de 50 minutes.

Aboutissement d'un travail en commun entre les équipes de la délégation générale pour l'armement (DGA) et celles d'Eurocopter, le NH90 est le premier hélicoptère au monde à être produit en série avec des commandes de vol entièrement électriques.

Issues d'études amont initiées par la DGA à la fin des années 80 et développées par Eurocopter, les commandes de vol électriques ont pour but de réduire la charge de travail du pilote afin de le laisser se concentrer sur sa mission. Elles remplacent l'ensemble des composants mécaniques, des pédales et manches pilote aux servocommandes principales et arrières. Elles participent largement à l'exceptionnelle maniabilité du NH90.

Ce premier vol ouvre ainsi une nouvelle ère dans le domaine des voilures tournantes.

Ce système intègre des fonctions de redondance et de protection contre les agressions grâce à un système de type quadruplex : deux calculateurs numériques et deux calculateurs analogiques séparés et entièrement indépendants. La protection contre les agressions du NH90 est assurée par une protection électromagnétique renforcée et par la séparation physique des chemins des faisceaux électriques le long du fuselage : la perte totale d'un circuit ne compromet pas l'efficacité opérationnelle du système. D'autre part, le système de commandes de vol électriques est du type évolutif, de nouvelles tâches de mission et de nouvelles lois de pilotage peuvent y être éventuellement introduites pour l'actualisation ou la mise en œuvre des logiciels du système. Le troisième prototype du NH90 (PT3) est désormais équipé de commandes vol entièrement électriques, configuration représentative de la fabrication série. Conformément au calendrier du programme NH90, le PT3 sera consacré aux vols de qualification des systèmes prévus dans le cadre du programme de la phase maturité des commandes de vol électriques. Le NH90 est le premier hélicoptère de série au monde à voler avec des commandes électriques

> > Communiqué officiel NH Industries

 

27 Octobre 2003
Unison wins European contract

Agusta Aerospace Inc. of Italy awarded Unison Industries a contract for the design and development of two electrical wiring harnesses for Europe's new NH90 helicopters, Unison announced Monday. Unison will develop the FADEC to Engine Harnesses at its headquarters in Jacksonville and manufacture follow-on production harnesses at its facility in Saltillo, Mexico. The deal, for an undisclosed amount, will not create jobs in Jacksonville, said Angela Milligan, marketing administrator.

The Agusta contract includes two Unison harnesses, one for each engine. The harnesses are multibranched to carry signals from the engine to the Full Authority Digital Electronic Control unit. Special connector contacts, which are included in the design, provide electrical conductivity.

"Unison has extensive expertise with the NH90 engine," said Dan Warchol, Unison's harness product line manager, in a news release. "This knowledge will be beneficial as we work the interface connection with Agusta."

The NH90 is a twin-engine, multirole helicopter developed to meet requirements of naval and tactical transport operations. The NH90 is managed through NH-Industries, which includes Agusta, Eurocopter, Eurocopter Deutschland, and Fokker. The Italian military will begin accepting delivery of the helicopters in 2004.

Ann Candler King © 2003 American City Business Journals Inc.

 

24 Octobre 2003
25 ans de production d'hélicoptères à Donauwörth - L'ouverture du nouveau hangar d'essais vol donne une nouvelle dimension à Eurocopter Deutschland

>> lien vers la news

 

27 September 2003
NHIndustries et le Centro Italiano Ricerche Aerospaziali (CIRA) ont signé un nouveau contrat

Naples (Italie) - Le 27 septembre dernier, NHIndustries et le Centro Italiano Ricerche Aerospaziali (CIRA) ont signé un contrat pour l'exécution de tests de givrage en tunnel d'essai sur les pales du rotor principal et sur les extrémités de pales du rotor principal de l'hélicoptère NH90. Le contrat inclus également des options pour des tests supplémentaires de givrage sur les pales du rotor de queue. Le montant du contrat s'élève à environ 2.5 millions d'euros, prix couvrant plus de 100 essais "conditions givrantes" dans le but de réaliser la qualification du système de protection anti-givre des pales du rotor principal. Les tests débuteront début 2004 et dureront plus de 10 mois pour être entièrement achevés.

Ludovico Vecchione, manager de l'installation essais au sol du CIRA, rappelle que “Cela constitue le deuxième contrat du CIRA pour les activités de qualification anti-givre du NH90“. En effet, le 17 février dernier, le CIRA a décroché un premier contrat avec la NAHEMA (agence en charge du management de la production et de la logistique du NH90), pour l'exécution d'un test de givrage sur un maquette complète de l'entrée d'air du T700E1 (turbines équipant les NH90 italiens).

Lors de la conférence de presse, organisée après la cérémonie de signature, Gérard Maitrepierre, le directeur général (General Manager) de NHIndustries, a indiqué : “Nous nous sommes tournés vers le CIRA pour nos besoins d'essais puisque nous avons appris qu'ils ont la possibilité de gestion et la technologie nécessaires pour l'exécution de test de givrage sur des composants rotatifs du NH90“.

Le Icing Wind Tunnel (IWT) du CIRA est une nouvelle installation capable de fournir un éventail très large d'essais de givrage dans les enveloppes de certification FAR25 et FAR 29. Etant le tunnel refrigéré le plus grand du monde avec une taille supérieure aux équipements de givrage des Etats-Unis, le IWT permet des essais de composants à échelle 1:1. Vec
chione rappelle que “L'installation IWT peut simuler une altitude jusqu'à 21 000 pieds, une vitesse de l'air supérieure à 400 noeuds, une température de l'air négative jusqu'à - 40 °C et une humidité relative comprise entre 70 % et 99.9 % fournissant une simulation complète de nuage comprenant des diamètres de gouttes et une teneur en eau liquide".

A la fin de la conférence, Gérard Maîtrepierre a ajouté : “NHIndustries a été fortement impressionnée non seulement par la qualité de performance de l'installation, mais encore plus par la compétences des membres de l'équipe de l'installation.“

>> Site internet du CIRA

 

11 septembre 2003
Le NH90, principal compétiteur du programme "Maritime Helicopter Project" (MHP), fait son 1er vol de démonstration à Ottawa
(Source: Lockheed Martin; issued Sept. 11, 2003)


OTTAWA --- A leading contender in the Canadian Maritime Helicopter Replacement Program (MHP) made its debut on the American continent today in Ottawa. NHIndustries NH90 helicopter demonstrated its outstanding maneuverability and superior handling capabilities to the media at the Canadian Aviation Museum.

The NH90 is along with the Tiger - an attack helicopter from Eurocopter - one of only two helicopters in the world capable of performing these flight maneuvers.

As announced in June of this year, NHIndustries, Lockheed Martin Canada and Thales Systems Canada have teamed up to assemble a bid that will fully satisfy all of the operational and performance requirements of the Canadian Maritime Helicopter Project (MHP).

“NH Industries has teamed up with the only Canadian prime contractor in the competition to create an outstanding proposal benefiting from the strengths of the two world-wide leaders in helicopters and mission systems” said Olivier Francou, Area Sales Director for NHIndustries.

“The NH90 has been designed from start to finish as a maritime helicopter for deployment of medium sized frigates,” said Dan Spoor, President, Lockheed Martin Canada. “Nine NATO nations have already selected the NH90 and it has been successful in every competition it has entered against the two platforms competing for the Canadian program. We’re confident that this aircraft provides the best value and would be the responsible choice to replace the Sea King helicopters.”

The 9th European customer was confirmed just last week when the government of Greece signed a purchase contract for 20 NH90 helicopters plus an option for another 14. This contract now brings the NH90 sales record up to 325 firm orders and options for a further 86. These numbers were achieved within a very short period, two years after the first production contract was award.

Mr. Francou concluded: “The combined teaming between the world’s most technologically advanced helicopter and the world’s premiere system integrator will deliver an exceptional weapon system at an affordable price to the Canadian forces. The Lockheed Martin Canada / NHIndustries/Thales Systems Canada solution is clearly the best choice for Canada.”

Thanks to Vincent Pirard for the news

 

01 septembre 2003
La Grèce commande 20 NH90 (plus 14 en option) et devient le 9ème pays européen à s'équiper du NH90

La Grèce a commandé 20 hélicoptères NH90 à Eurocopter, la filiale de EADS, pour un montant de 657 millions d'euros. Le ministère grec a également placé une option sur 14 autres hélicoptères. Les livraisons seront étalées entre 2005 et 2010. La commande se répartie entre 16 appareils de transport tactique et 4 pour les opérations spéciales. Tous seront équipés des moteurs RTM 322 développés par Rolls-Royce-Turboméca. Ce contrat porte à 325 le nombre de NH90 commandés.

 

24 juin 2003
Nouvelles photos du NH90 au Salon du Bourget


>>>>> lien vers les photos

 

24 juin 2003
Stork Aerospace livre la première section arrière du NH90

(Source: Stork Aero; issued June 3, 2003)

Stork Aerospace in Papendrecht today delivered the first complete tail section for the new NH90 helicopter. This delivery marks the start of series production for the European NH90 helicopter program by the Dutch industry. This program is a joint effort by the international NHI consortium, consisting of Eurocopter (France and Germany), Agusta (Italy) and Stork Aerospace (Netherlands). Production was initially intended to reach a total of 254 aircraft for use by the participating countries. In addition, the project is developing into a successful export program, with orders now received from 3 countries for a further 52 helicopters.

The contribution to the European consortium by the Dutch industry, for which Stork Aerospace acts as national consortium leader, comprises the design and production of:

--The complete tail sections (Stork Aerospace)

--The cabin doors (Stork Aerospace)

--The wheel housings (Stork Aerospace)

--The landing gear (SP aerospace&vehicle systems)

--A software module for the main computer (Netherlands National Aerospace Laboratory NLR)

The operating company involved in this project, Stork Fokker, part of Stork Aerospace, makes as much use as possible of advanced composite materials for the construction of the tail sections, sponsors and doors to reduce weight.

The Dutch participation in the project represents 5.5% of the total program value. The initial series production of 254 aircraft involves a turnover for Dutch industry of approximately Euro 200 million (as announced in 2000), to be spread over a period of 15 years. The 52 additional aircraft ordered by Finland, Norway and Sweden, represent a further turnover of approximately Euro 40 million. Interest is also being shown by other countries outside Europe.

The NH90 is a medium-weight military helicopter which will be used for tactical transport and anti-submarine operations. In the Netherlands the NH90 will replace the Lynx helicopters of the Royal Netherlands Navy.

Characteristics of the NH90 include its excellent handling qualities (fly-by-wire) and the extensive use of composite materials, which enable maintenance costs to be significantly reduced throughout the lifecycle. All innovations have been successfully tested on a total of five prototypes during the Design & Development phase. The governments of France, Germany, Italy and the Netherlands subsequently signed a production contract in 2000 with the consortium (which was joined by Portugal in 2001). The final assembly will take place in France, Germany and Italy. The first series-produced helicopter is scheduled to fly in 2004.

Stork Aerospace designs and produces structural components and wiring systems for commercial and military aircraft and aerospace applications. The group achieved a turnover of Euro 411 million in 2002 with 3,225 employees, out of the total Stork turnover of Euro 2 billion.

 

15 juin 2003
Les dernières nouvelles concernant le programme NH90

Au printemps 2003, le NH90 a réalisé la quasi-totalité de ses essais de développement et environ un tiers des essais de qualification, l'objectif étant de venir à bout de ces derniers avant le printemps 2004 pour la version terrestre (TTH) et environ un an plus tard pour la version marine (NFH).

Les derniers mois ont été marqués par quelques étapes importantes :

- L'essai de crash test (réalisé le 24 octobre 2002 à Ottobrunn), avec un impact vertical, train sorti, à la vitesse de 10.6 m/s (38.18 km/h).

- Les essais en vol avec emport de charges extérieures (faits avec le prototype PT2) simulant des réservoirs de 450 kg pour le TTH, des torpilles Murène françaises ou des missiles Marte italiens pour la version NFH.

- La campagne "temps froid", réalisée au début de l'année 2003 dans le Nord du Canada (cf. photo de spotter). Le prototype allemand PT4 a été soumis à des températures extrêmes (jusqu'à -40°C). Ce même prototype avait subi - auparavant - une série de tests "temps chaud", "temps froid" dans une chambre climatique à Bourges.

- Les essais de validation des entrées d'air à la neige, réalisés dans un centre d'essais privés près de Nantes.

- La troisième campagne d'appontages, débutée au priintemps avec le prototype italien PT5, et mettant pour la première fois en oeuvre tous les systèmes dédiés (harpon, éléments de flottabilité). Le PT5 sert également à finir la mise au point des systèmes navals sous-marins (sonar, bouées), après celle des systèmes de surface (radar, FLIR).

- La campagne "temps chaud", prévue cet été en Sicile avec le prototype italien PT5

- Les essais statiques de structure, qui débuteront cet été également en Allemagne sur une cellule construite spécialement

- Les dispositions du contrat de série ayant prévu une masse maximale acrrue de 10 à 10.6 tonnes, des essais seront conduits une fois les modifications du rotor et des commandes de vol effectués. Ces modifications concernent le prototype PT3.

- Des essais de commandes de vol uniquement électriques (sans "back-up" mécanique), donc en configuration "série" et non plus "prototype", seront prévus en juillet 2003 avec le PT3 et le PT4 (pour un totale de 200 heures de vol).

- D'autres essais de performances réalisés sur le PT3 d'ici à la fin de l'année.

- La phase finale de mise au point du système de mission de la version TTH, réalisée avec le PT4 sur lequel auront été installés un radar météo et un lecteur de cartes.

- Des essais relatifs à la maintenabilité des appareils, impliquant le PT2 ; le PT2 qui a pratiquement terminé son programme de vol.

- La validation du système de dégivrage, prévue lors de l'hiver 2003/2004.

(© Planet Aerospace n°3-2003)

 

15 juin 2003
Les français défendent leur NH90 (au Canada)

A French-led helicopter consortium went on the attack yesterday to counter allegations that it is offering an inferior product to the Canadian Forces while benefiting from political favouritism in the $3-billion race to replace the Sea Kings.

NHIndustries broke its silence after weeks of negative publicity.

Olivier Francou said the European consortium's NH-90 is a state-of-the-art helicopter that compares favourably to the other two aircraft in the running. Mr. Francou pointed out that the Anglo-Italian EH-101 Cormorant, built by AgustaWestland, was designed in the 1970s, while the U.S.-built Sikorsky S-92 has yet to be sold to any military in the world.

Mr. Francou said the NH-90 has been sweeping contracts in recent years in Europe with its brand-new product, designed for members of the North Atlantic Treaty Organization.

"It is the latest-available technology," he said. "Fifteen armed forces have selected this aircraft after a competitive process comparable to what's going on now in Canada.

" NHIndustries felt it had to speak out after the Canadian Alliance, top military officers, Liberal MPs and former bureaucrats came out in support of Cormorant and accused the government of rigging the process in favour of the NH-90. Critics said that Ottawa has bowed to French requests to dilute the requirements for the new helicopter to allow the NH-90 to be in the running.

While the NH-90 and the S-92 operate on two engines, the Cormorant flies on three and offers more power and size. The Cormorant is more expensive, however, and is at a disadvantage in the race given that the contract will be awarded to the lowest-cost bidder.

Mr. Francou said his helicopter meets all of Canada's requirements for new naval helicopters, and deserves to win if it is least costly.

"There is sometimes the impression that there is only one product that meets the needs of the Canadian Forces," Mr. Francou said, referring to the Cormorant. "That is totally absurd.

" In 1993, Prime Minister Jean Chrétien scrapped a deal signed by the previous Conservative government awarding AgustaWestland a $4.8-billion contract to replace Canada's Sea Kings and Labrador search-and-rescue helicopters. Critics have accused Mr. Chrétien of doing everything in his power to prevent AgustaWestland from getting the new contract.

A briefing memo to Defence Minister John McCallum last year shows the tight links between federal officials and the French government.

The memo contains several deletions.

Under the heading "current consultations," officials told the minister that they had had "extensive dialogue with [blank] and senior French bureaucrats on action required to enable [their helicopter's] participation."

Mr. Francou said that it was standard for governments to lobby on behalf of their companies and that he expects all countries with companies in the running to do the same.

Asked about the helicopter deal during an interview last week, French Prime Minister Jean-Pierre Raffarin was clearly on top of the issue. He immediately brought up the case of Montreal-based Bombardier Inc.

Mr. Raffarin noted that Bombardier had won a $2.3-billion deal in 2001 to supply France's state-owned railways with 500 Regional Express trains even though Alsthom, a major competitor of Bombardier in the rail equipment market, is based in France.

Mr. Raffarin said that France could have taken a "closed attitude" to the contract, implying that the outcome for Bombardier might have been different.

The Globe and Mail revealed last month that France's Eurocopter -- the main player in NHIndustries -- had lobbied Canada's ambassador to Paris, Raymond Chrétien, in 2001. Mr. Chrétien relayed the company's concerns directly to the Prime Minister's Office and the Privy Council Office, where action was quickly taken to address them.

The Department of National Defence has lowered the specifications for the new helicopters to allow more companies to qualify.

Federal briefings to Mr. McCallum showed the specifications on the new helicopter's lift capabilities were reduced by about 1,000 kg, as the government has decided to require the helicopter to carry a smaller payload than first planned.

© 2003 Bell Globemedia Interactive Inc.

>>>> Lien direct vers l'info

 

20 mai 2003
Rumeur : des NH90 pour la RNZAF (Nouvele Zélande) ??

The New Zealand military would be seriousely interested for the purchase of 12 NH90's for their air force....
L'armée néo-zélandaise serait sérieusement intéressée pour l'achat de 12 NH90 pour leur Air Force....
(
May 2003 / Mai 2003)

 

## Feb 24, 2003 ## 24 Fév 2003
Eurocopter records an increasing number of "plantings" of calculators on its helicopters Tigre and NH90 in production. If the origin of the problem were identified (German supplier), the European helicopterist still did not find a solution with the problem... (source: La Lettre de l'Expansion n°1647 (French)).

Eurocopter enregistre un nombre croissant de "plantages" de calculateurs sur ses hélicoptères Tigre et NH90 en cours de production. Si l'origine du problème a été identifiée (fournisseur allemand), l'hélicoptériste européen n'a toujours pas trouvé de solution au problème... (source : La Lettre de l'expansion n°1647).



## Feb 13, 2003 ## 13 Fév 2003
Airbus Beluga F-GSTC transported several helicopters for Eurocopter for display at the 2003 Australian International Airshow, including the NH90 seen being towed.
The NH90 prototype is the PT2 (F-ZWTI).
Le Beluga a acheminé plusieurs hélicoptères Eurocopter dans le cadre du "Australian International Airshow. On aperçoit le NH90 en avant-plan à gauche. Le prototype présenté est le PT2 (F-ZWTI).

Avalon (Geelong) - Australia - Victoria, February 13, 2003
Photographer : George Canciani
Photo Copyright © George Canciani - Airliners.net



## Feb 11, 2003 ## 11 Fév 2003
NH90 helicopter and A340-600 both photographed in Iqaluit Canada. Both aircraft were conducting cold weather trials in the airfield. L'hélicoptère NH90 et l'Airbus A340-600 photographiés à Iqualuit au Canada. Les deux appareils sont soumis à des essais en conditions givrantes.

Iqaluit CYFB - Canada - Nunavut, February 11, 2003
Photographer : Mikko Pietilä

Photo Copyright © Mikko Pietilä - Airliners.net

 

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